lørdag 26. september 2015

SOMMERRULLER






første innlegg vier jeg til min absolutte favorittrett. nemlig sommerruller eller ferske vårruller som noen kaller det. jeg lærte å lage det av min vietnamesiske venn, og siden har jeg laget det minst en gang i uken. dette er en fargerik rett som 
er utrolig god, går fort å lage og er dessuten veldig sunn. 
man får i seg masse frukt og grønt. man kan variere med hva 
slags grønnsaker man putter i, og det er kjempe godt å ha 
ferske reker i. når jeg serverer liker jeg å gjøre 
det i en "taco" variant hvor man plukker å ruller lefsene selv. man kan også rulle ferdig på forhånd før servering. dette er hvordan jeg liker å lage de:

oppskriften er beregnet 2 personer 

du trenger:

ca 8 stk. rispapir 
2 klaser risnudler
grønt:
1 stor avocado
1 mango 
1 agurk
1 paprika
1 gulrot
1 pk bønnespirer 
frisk koriander
2 never cashewnøtter

hoisin dipp:
4 spiseskjeer med hoisinsaus 
3 spiseskjeer med vann 
1 spiseskje peanøttsmør
1 hvitløksfedd
1 liten chili (tilpass etter egen smak)
2 cm ingefær
1 dæsj limesaft 






slik gjør du:

kok opp nudler etter anvisnig  på pakken. 
det er lurt å  klippe de litt etter koking. 
kutt opp grønnsakene i stavede biter og legg på fat eller i skåler. 

sausen: fres hvitløk, chili og ingefær i en liten panne.
tilsett sausen, vann, peanøttsmør og limesaft og la putre i noen minutter. 

rispapiret bløtes i varmt vann før du legger det på entallerken. 
legg fyllet på øvre midtdel, pakk over toppen, deretter sidene og rull rundt. 
dipp rullene i sausen og kos deg! 

















3 kommentarer: